Landstede Groep

Stichting Vechtdal College

Onze school is één van de drie scholen binnen het Vechtdal College. Stichting Vechtdal College is onderdeel van Landstede Groep. Het bestuur en toezicht van het Vechtdal College valt onder de verantwoordelijkheid van het College van Bestuur van Landstede Groep. De Raad van Toezicht ziet er op toe dat het College van Bestuur – de leiding van de school – juist handelt en bewaakt dat het Vechtdal College haar (maatschappelijke) doelstellingen realiseert.

De geschiedenis van de school

Het eerste Vechtdal College ontstond in 1993 door een fusie van drie scholen in Hardenberg: Borchgraven (vbo), Jan van Arkel (havo/atheneum) en Vechtstede (mavo). In 1995 werd het tweede Vechtdal College gevormd met scholen in Coevorden en Dedemsvaart. In 1998 ontstond het derde Vechtdal College met scholen in Ommen en Den Ham.

De aansturing van de drie locaties (Hardenberg, Ommen, Dedemsvaart) valt onder de verantwoordelijkheid van twee directeuren. Zij vormen samen met de teamleider met locatieverantwoordelijkheden (uit Dedemsvaart), het Directieteam (DT).

Samenstelling

De heer J.G.J. te Marvelde, directeur Hardenberg
De heer E. Blok, directeur Ommen/Dedemsvaart

Waar staat het Vechtdal College voor?

Het Vechtdal College wil als christelijke school voor voortgezet onderwijs in de regio talenten optimaal ontwikkelen en ontplooien. Wij zijn ambitieus in onze doelen en transparant in onze verantwoording.

Wat we belangrijk vinden

We willen leerlingen bagage meegeven waarmee ze hun weg kunnen vinden in de samenleving. Bagage in de vorm van goed onderwijs, een breed aanbod aan activiteiten en maatwerk in zorg en begeleiding. Hiermee willen we op school een leerklimaat creëren waarin je je thuis voelt. Dat is een eerste voorwaarde om met plezier te kunnen leren en waar wij als school grote waarde aan hechten.

Bijbel als inspiratiebron

Het Vechtdal College is een christelijke school. Dit is merkbaar in de manier waarop we met elkaar werken. We zijn trots en dankbaar dat we onze leerlingen en medewerkers de christelijke normen en waarden mogen meegeven. Juist deze mogelijkheid maakt dat we als school niet alleen kennis willen overdragen. We zien het duidelijk als onze taak om leerlingen ook sociaal te vormen, ze mee te geven dat we met respect voor elkaar en geloof in de ander, samenleven en samenwerken in de maatschappij.

Aandacht voor elkaar

We zijn een leef- en leergemeenschap, waar persoonlijke aandacht, wederzijds respect en geloof in ieders talent een belangrijke plaats innemen. We delen kennis en nieuwe inzichten met elkaar en leren van en met elkaar. Zo krijgen begrippen als tolerantie, acceptatie en samenwerking bij ons in de dagelijkse praktijk echt inhoud.

Kennen en gekend worden

We willen dat iedereen tot zijn recht komt en dus het beste uit zichzelf haalt. Kennen en gekend worden, daar gaat het om. Pas dan ‘werkt’ onderwijs en komt talent tot bloei. Iedere docent, ieder personeelslid en iedere leerling ervaart dat zo en zet zich hiervoor in.

Midden in de maatschappij

We staan midden in de maatschappij. Daarom werken we doelgericht samen met onderwijs- en maatschappelijke instellingen en het bedrijfsleven. We onderhouden contact met alle instanties waarmee onze leerlingen voor, tijdens en na hun studie te maken hebben.