Landstede Groep

Onze school

De Stichting Vechtdal College als geheel heeft circa 360 medewerkers. In Hardenberg zijn dat er ruim 170. Het grootste deel van de medewerkers bestaat uit docenten, onderwijsassistenten en schoolleiders.

De Stichting Vechtdal College als geheel heeft circa 360 medewerkers. In Hardenberg zijn dat er ruim 170. Het grootste deel van de medewerkers bestaat uit docenten, onderwijsassistenten en schoolleiders. Deze zijn verantwoordelijk voor het onderwijsproces. Zij werken samen in teams. Een team is verantwoordelijk voor een eigen deel van het onderwijs. Deze manier van werken stimuleert de ontwikkeling van individuele talenten bij zowel leerlingen als medewerkers. Bovendien draagt werken in teams bij aan ‘kennen en gekend worden’ op school. We hanteren daarbij de zeven waarden van onze identiteit.
De schoolleiding van de locatie wordt gevormd door de directeur en de schoolleiders.
De teamleiders krijgen ondersteuning van een tweetal ondersteuners.
Met ingang van het schooljaar 2023-2024 werken we in het team vmbo TL en havo/vwo onderbouw met een teamleider en twee leerling-coördinatoren. De teamleider is verantwoordelijk voor het team en de onderwijskundige ontwikkelingen. De leerling-coördinatoren zijn het eerste aanspreekpunt voor de coaches en zij houden zich in deze lijn ook bezig met aanverwante ouder- en leerlingzaken.

 

De zeven waarden van onze identiteit zijn:

Mensbeeld.
Volgens het Bijbelse scheppingsverhaal mag ieder mens leven naar Gods bedoeling met het leven en draagt ieder mens Gods beeld in zich. Dit beeld mogen wij, het personeel van het Vechtdal College, in ieder mens zien. Wij zien met passie het unieke in ieder mens en koesteren zijn wil om te leren, zodat hij kan groeien.

Leren is voor iedere leerling anders.
Uitgangspunt is dat iedere leerling veel kan. Wij bieden maatwerk, uitgaande van het specifieke van elke leerling. De leerling is verschillend qua interesse, motivatie, leerstijl en tempo. De leerling leert op onze school, door onze aandacht, pedagogische bekwaamheid, vertrouwen, geduld en nabijheid.

Leren is iets wat iedere leerling van nature wil.
Wij zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden in ons onderwijs om de intrinsieke motivatie van onze leerlingen te verhogen en te verbreden. Dat is een zoektocht die we met onze leerlingen ondernemen en waarin we samen groeien. Voorwaarden hiervoor zijn: leerlingen zien, begeleiden en uitdagen. Daarnaast dient er ook structuur en veiligheid geboden te worden.

Leren is afhankelijk van de activatie van de leerling.
Om tot leren te komen moet een leerling actief zijn en keuzes maken. De docent stimuleert dit door het aanbieden van werkvormen, opdrachten en leerinhouden, aansluitend op het leerdoel. De leerling leert reflecteren onder andere doordat de docent de goede vragen stelt. Hierdoor neemt de leerling in toenemende mate zijn verantwoordelijkheid voor zijn leerproces.

Leren is een sociaal en interactief proces.
De lerende leerling en zijn leerproces staat centraal. Alle betrokkenen bij dit leerproces zijn betrouwbaar, bekwaam en bereikbaar. De betrokkenen zijn in eerste instantie ouders, medeleerlingen, coaches, docenten en ondersteunend personeel.

Leren is kennis overdragen.
De docent vervult een inspirerende voorbeeldfunctie, is de architect van de onderwijsomgeving en is de leermeester en gids in het onderwijsleerproces. De docent monitort en geeft feedback werkend vanuit de relatie met de leerling. De docent biedt de leerling diverse keuzemogelijkheden binnen door onze school gestelde kaders. Hierbinnen heeft de leerling een eigen verantwoordelijkheid voor de wijze waarop hij zijn werk doet en de keuzes die hij maakt.

Leren is werken aan competenties en vaardigheden.
We sluiten aan bij en erkennen waar de leerling ‘is’. Ons werken aan vaardigheden en competenties sluit aan bij de zone van naaste ontwikkeling van iedere leerling. We werken vanuit een passend didactisch model en werken met vakoverstijgende afspraken over het aanleren van vaardigheden en competenties.

Ons onderwijs

We willen meer inzetten op onderwijs dat uitgaat van wat een leerling nodig heeft, daarmee bedoelen we dat onze school streeft naar maatwerk voor de leerlingen, waarbij rekening wordt gehouden met natuurlijke, individuele en emotionele betrokkenheid.

Ons onderwijs is erop gericht dat leerlingen worden uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen. We willen autonomie bij leerlingen voor het eigen leerproces, en dat ze meer feedback krijgen op hun leerproces. De coach helpt de leerling om steeds meer verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen brede persoonlijke ontwikkeling.

De lessen

We bieden in ons onderwijs een duidelijke structuur maar zorgen tegelijkertijd voor keuzemogelijkheden voor onze leerlingen. De schooldag heeft een vast patroon. De dag start met een flex-uur, gevolgd door blokken met vaklessen, met tussendoor een pauze. In de vaklessen bieden we aantrekkelijk onderwijs met verschillende activerende werkvormen. In de vaklessen is er voldoende tijd om tegemoet te komen aan de individuele leerbehoefte van een leerling. De flexuren aan de randen van de dag bieden de leerlingen de mogelijkheid om te verbreden of te verdiepen door te kiezen wat ze op dat moment nodig hebben. Heb je wat meer moeite met de talen of met de exacte vakken dan kun je in de flexuren de keuze maken om hier onder begeleiding van docenten meer aandacht aan te besteden. Dit geeft leerlingen meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor hun eigen leren dat zal bijdragen en een betere motivatie.

Vaklessen

Leerlingen volgen vaklessen, zoals Engels, Wiskunde en Geschiedenis. Deze lessen duren tachtig minuten. Dat lijkt lang, maar de tijd vliegt voorbij. Leerlingen luisteren naar een verhaal van de docent, maken een toets of gaan in groepjes met een opdracht aan de slag. Door verschillende werkvormen toe te passen, worden ze uitgedaagd. Zo doen ze nieuwe kennis op, vaak zonder dat ze het doorhebben. En ontwikkelen ze vaardigheden, zoals samenwerken, creatief denken en problemen oplossen.
De docent focust zich op de vakinhoudelijke leertaak en de leerhouding van leerlingen. Hij spreekt verwachtingen uit, helpt bij het bepalen van doelen, observeert, stelt verdiepende vragen, geeft feedback en evalueert. Door op een positieve manier begeleiding te bieden, kunnen leerlingen zich zelfverzekerd ontwikkelen en steeds meer eigen verantwoordelijkheid tonen in hun leerproces.

Flexlessen

Het begin en eind van de dag staat in het teken van flexlessen. Leerlingen bepalen zelf wat ze met deze tijd doen. Hebben ze moeite met bijvoorbeeld Engels of Natuurkunde? Dan kunnen ze een extra les bezoeken om meer uitleg te krijgen van vakdocenten: echte vak ondersteuning in een keuzewerktijdles dus.
Mocht een leerling liever zelfstandig aan de slag willen met zijn schoolwerk, dan kan hij ook kiezen voor een stilte- of samenwerkingsruimte.
Daarnaast is er de VC-academie, waarin leerlingen vakken volgen op basis van eigen interesse. Er valt voor leerlingen heel wat te kiezen. Van Spaans tot sport, van een reanimatiediploma halen tot diverse kunstlessen volgen. Gaan ze liever een uurtje huiswerk maken, dan kan dat natuurlijk ook.

Coaching

Zoveel vrijheid vraagt om ambitie, maar ook om aandacht. We begrijpen dat leerlingen niet altijd weten wat ze precies nodig hebben. En dat het soms best lastig is om keuzes te maken. Daarom krijgen al onze leerlingen een coach die hen op weg helpt en uitdaagt. Elke week zitten ze een paar keer bij elkaar. Willen leerlingen werken- aan die ene onvoldoende? Beter leren presenteren? Of meer met hun creativiteit doen? Samen met hun coach zetten ze dromen om naar doelen. Zo ontstaat een klas waarin leerlingen samenwerken, maar hun eigen pad bewandelen. En allemaal op hun eigen manier tot goede prestaties komen. De coach helpt op het gebied van leerstrategie, leerhouding en persoonlijke ontwikkeling. Hij kent de situatie van leerlingen en vormt het vertrouwde aanspreekpunt.