Landstede Groep

Vechtdal du Zes voor KWF > de tocht en het eindbedrag
20-06-2024

Als Vechtdal College Ommen willen we graag een steentje bijdragen aan de maatschappij. Dit jaar gingen we met een groep van 21 leerlingen en personeelsleden de 6 bekendste bergen fietsen voor KWF. Vooraf was training noodzakelijk, omdat het aantal kilometers er niet om loog. Door zo’n topprestatie te leveren hoopten we dat we veel geld op konden halen en buiten dat waren er ook logistieke uitdagingen om het allemaal te organiseren.
Zo was vervoer een grote uitdaging, maar Willpro, Autobedrijf Dunnewind BV, Reestdal Outdoor, Dunnewind-De Lange BV en een paar lieve ouders en collega’s hebben er met z’n allen voor gezorgd dat fietsen en deelnemers in zuidelijk Limburg werden afgeleverd.

Enigszins met gezonde spanning werd er in drie op snelheid gesorteerde groepen gestart in Limburg met direct de Vaalserberg om de hoek. Na een druilerig bezoek aan het drielandenpunt door naar de gemene klim van 22% over de Keuterberg naar de pittige klim van Cauberg. Gelukkig klaarde het weer op en lieten we de regen achter ons. Met een venijnige slot van 30 kilometer tegen de wind in door polderrijk gebied bereikten we in alle opluchting na ruim 120 kilometer op de teller onze eerste overnachtingsplek in Noord Limburg. Hier werden we hartelijk ontvangen door Conny bij een prachtige groepsaccommodatie ‘De Pionier’ in Ysselsteyn.
Even lekker bijkomen, douchen, samen koken, fietsen verzorgen, napraten. Hier kwamen we ’s avonds als groep echt bij elkaar, want de kop was er af en iedereen was opgelucht dat we ondanks een valpartij allemaal erbij waren.
Het eten en drinken was mede mogelijk gemaakt door Albert Heijn Ommen. Hier hadden we goed van genoten, om de dag er na alles weer keihard te gaan verbranden.

De volgende dag starten we rustig om de stramme benen los te trappen voor een tocht van maar liefst 160 kilometer! Hierbij ook twee beklimmingen die van de Posbank en de Lemelerberg. Met een beetje wind in de rug en het zonnetje erbij werd er onderweg heerlijk doorgefietst over onder andere de fietssnelweg F73. Een dag met een prachtige route en als je dan de Posbank hebt bedongen staat daar bovenop de top een geweldig spandoek met wat familieleden ter aanmoediging. Dat geeft veel kracht voor de resterende kilometers richting de Lemelerberg waar een horde aan familie en collega’s op de top ons toeterend en luid aanmoedigend stond op te wachten. Dan zijn die laatste kilometers naar groepsaccommodatie ‘De Wolfskuil’ in Ommen een peulenschil.
Moe, voldaan, maar ook super trots dat we al die kilometers hebben gehaald werden we daar door de mensen van de Wolfskuil onthaald. Wat een warm welkom!
Een leerling uit de groep merkte droog op, dat we in twee dagen meer dan de helft van Nederland hebben doorkruist. Jahaaa, zo is het en wat een gek idee.
Bij de Wolfskuil stonden collega’s Derks en Jansen al druk in de pannen te roeren om ons flink te vertroetelen met wederom een heerlijke Albert Heijn gesponsorde maaltijd. Als ’s avonds een fysiotherapeute van de Carrousel komt, kunnen de spieren geprepareerd worden voor de volgende en laatste dag.

Na een goede nachtrust en wat gebakken eieren moest iedereen op tijd klaarstaan voor de start van de derde en laatste etappe. Met z’n allen tegelijk fietsten we in colonne richting het Vechtdal College. Daar wachtte ons een grote verrassing, want we gingen door de school fietsen. Dikke beat door de boxen, confetti, aangemoedigd door leerlingen en personeel die ons een flinke steun in de rug gaven voor de laatste 80 kilometer. Op het programma de laatste van de zes bergen de Col du Vam en terug.
Via de achterkant door het binask lokaal verlieten we fietsend door de mistmachine de school. Daar wachtten een aantal fietsers, waaronder de directeur, om ter ondersteuning mee te fietsen. Dhr. Esinge die ons twee dagen bij heeft gestaan met een bus vol repen, bananen, lunch en reparatiespul sloot ook gezellig aan.
Onderweg fietsen we wederom langs iemands huis waar spandoeken wapperden en we weer een duwtje hebben gekregen voor de laatste beklimming. Onderaan de Col du Vam, maar ook er bovenop stonden weer fans. Fans van het eerste uur die we bij elke stop en elke berg hebben gezien. Zeker noemenswaardig waren ook de grootouders van Bjorn. Gezellig hoor en wat werd er mee geleefd.

Een paar hele fitte fietsers binnen de groep beklommen meerdere keren de Col du Vam. Gaaf om te zien hoe fit sommige leerlingen en collega’s zijn. We verzamelden de drie groepen op de berg, voor een foto moment en voor de laatste kilometers naar de lunchplek. Vanaf daar fietsten we in drie groepen naar school, iedere groep weer in een eigen tempo en een eigen aantal kilometers om zo gezamenlijk op school uit te komen.
Het is niet te beschrijven hoe gaaf het is om zo veel leerlingen, collega’s en familieleden op het plein te zien en groots te worden onthaald na een topprestatie van zes bergen in drie dagen met ruim 360 kilometer!
Bloemen, bubbels, muziek, dankwoord, heel veel mensen en dan het bedrag: € 17.322 euro! Dat is een enorm bedrag! Niet vergeten dat de EK poule en Hotel Vechtdal ook nog een goeie duit in deze flinke zak hebben gedaan. Dan is het nog niet klaar, want zoals dhr. Blok al bij aankomst zei werd het bedrag door school afgerond op een rond bedrag en is er na aankomst ook nog gedoneerd. Kortom, het totaal opgehaalde bedrag is maar liefst: € 20.000,-

Dat wij met een groep sportievelingen zes bergen hebben beklommen is al een prestatie, maar diegene die vechten tegen kanker hebben veel hogere bergen te beklimmen en die prestatie is niet te evenaren. Voor die vechters en voor de toekomst hebben we gefietst. Onderzoek is hard nodig en elke euro telt dan ook. Mede dankzij onze sponsoren is het ons gelukt om zo’n prachtig bedrag op te halen. Het was een groot succes en bij deze nogmaals iedereen bedankt die op welke manier dan ook heeft bijgedragen aan deze acties. Echt iets om trots op te zijn.